Thursday, July 16, 2009

J.O.D.O.H

Eeeeee.......kiciwanye rasa hati ini sebab tak dapat nak tengok citer Harry Potter: Half Blood Prince harini......sepatutnya aku ngan asben akan tengok wayang kul 4.30 petang nanti tapinyee dia ada meeting kat Cyberjaya. Sepatutnya dia cuti harini tapi sebab tanggungjawab kensel je la. Takpelah...tayangan masih banyak lagi. Hari lain pun boleh.......AM I A VERY UNDERSTANDING WIFE???...hehehe.....insyaAllah.....tapinyeee kalau moody....apa boleh buat....

Sebenarnya, entry kali ni aku nak citer tentang jodoh. Aritu, aku tengok program Semanis Kurma kat TV, Friday 10/07/09....Host program is Datuk Dr. Siti NurBahyah and husband, Wan Akashah Wan Abd Hamid. Program ni membincangkan isu, petua dan nasihat kepada pasangan suami isteri dalam pelbagai topik. Ada jugak useful info untuk orang single mingle ni. Memula aku tak layan sangat program ni tapi in a few weeks aku tengok program ni....memang best la. Banyak nasihat, doa and petua yang kita boleh amalkan. For last Friday program, aku dapat satu information from Datuk is about jodoh!!!!

Nowadays, ramai lelaki mahu pun perempuan masih lagi belum berumahtangga walaupun umur dah meningkat....Bila pikir balik...memang kesian sangat sebab golongan beginilah yang akan terima banyak sangat soalan, sindiran, tohmahan and macam-macam lagi la. One sentence that was really attract me....."Golongan yang masih belum bertemu jodoh sedangkan umur dah agak berusia.....dalam kata lain bujang terlajak or andartu ini.....ada sebab terjadinya begini iaitu:-

  • Jodohnya sudah meninggal awal.
  • Terkena ilmu hitam
  • Terlalu memilih

Tetapi sebab-sebab ini adalah kata kita sebagai manusia, semuanya ketentuan Allah SWT. Bertawakal, berdoa dan menjadi diri kita sendiri adalah jalan terbaik dan usaha untuk mendapatkan jodoh. Jangan kita berubah demi orang lain tetapi kalau berubah dari sesuatu yang buruk kepada baik.....Itu memang tak jadi masalah. Allah SWT itu tahu apa yang terbaik...lambat atau cepat.....Wallahualam......."

ILMU HITAM!!!!.....Apa jenis manusia la kan...boleh guna ilmu hitam semata-mata nak dapatkan jodoh and mengenakan orang lain supaya tak kawin-kawin. Kesiannya la......Issshhhh....simpang malaikat 44.....Tak baik buat camtu...Dilaknat Allah SWT.

Soal pasangan hidup ni jangan buat memain sebab itulah partner kita sehari-hari and susah senang sesama. Kirenya pahit manis masam masin kelat dan pedas sumenya ada dalam rumahtangga. Kene tolak ansur and bersabar banyak-banyak-banyak-banyak-banyak sesangat.......Kuatkan hati dan iman.....

Aku ni kawin dekat 5 tahun tapi memang banyak sangat yang aku belajar. Alhamdulillah.....Pengalaman tu takdalah banyak sangat jika compare ngan orang yang dah kawin berpuluh tahun tapi aku dah paham maksud perisa-perisa rumahtangga ni. Sekadar nasihat yang tak seberapa boleh la..... Live ur life to the fullest!!!




No comments:

Post a Comment