Thursday, July 23, 2009

Insaf

Yesterday, masa aku balik keje......rasa cam terkejut la sebab tetiba nampak ramai sangat orang kat tepi jalan kat area rumah aku.....rasa cam pelik la kan sebab siap ada 2 khemah...cuma terlintas di hati masa tu....ada orang nak nikah la kot. Then, bila aku sampai rumah.....aku tanya kak ngah aku...and dia kata ada orang meninggal dunia....Apa citer sebenarnya??? Kalau citer ni masuk paper arini or berita malam tadi...so maybe korang tahu la kot....memang sadis la.....

Ada sorang budak ni baru umur 21 tahun, dia pegi keje naik motor ngan mak dia.....tiba kat jalan loke yew....ada satu kete ni terlanggar tiang lampu yang kat tengah-tengah jalan tu.....then tiang lampu tu patah and tumbang. Kebetulan budak ni ngan mak dia ada kat situ.....tiang tu tumbang nak hempap mak dia.......budak tu sempat tolak mak dia ke tepi supaya tak kene hempap....malangnya budak tu yang kene hempap sebab selamatkan mak dia. Tulang tengkuk dia patah and tengkorak kepala dia retak.....dia mati kat situ jugak......Mak dia dah tergolek kat tepi...maybe pengsan la kot sebab cedera.....

Dalam kul 5 petang aku balik rumah, jenazah dia belum lagi sampai kat rumah sebab pihak hospital kene buat post mortem and mandikan jenazah sekali. Lepas sembahyang maghrib, jenazah selamat disolatkan dan disemadikan di Tanah Perkuburan Sungai Besi......tempat bersemadinya arwah bapak aku jugak. Sepanjang upacara sembahyang sehinggalah habis upacara pengkebumian, mak dia ada di situ....tak henti-henti mengalirkan air mata....dengan berpakaian hospital...bertampal...berbalut sana sini......

Aku rasa sedih sangat sebab budak ni memang kawan aku masa kecik-kecik dulu. Dia banyak sangat berkorban untuk keluarga. Yelahkan, mak dia ibu tunggal yang ditinggalkan suami masa anak-anak kecik lagik. Budak ni la yang menanggung dan tolong mak dia cari makan sesama untuk hidup and besarkan adik-adik dia. Memang budak ni berkorban masa remajanya membanting tulang untuk mencari sesuap nasi.........Aku kagum sangat ngan dia........

Aku rasa insaf sangat.....orang yang selalu dan sentiasa ada di depan mata....tetiba boleh terus hilang begitu aje.....tidak lagi boleh disentuh mahupun bercakap, bergaduh, bergurau....susah senang bersama....Aku dah pernah rasa sebelum ni.......jiwa rasa disentap....tempat kita meluahkan, berkongsi rasa, bergantung harap telah pergi selama-lamanya.......

Kepada yang masih ada.......gunakanlah peluang yang ada untuk buktikan diri sendiri sebagai famili, anak, kawan, sahabat, jiran atau sesiapa sahaja.....Jadilah insan yang memang bersih hatinya dan sentiasa tunduk padaNya. Nyawa ni pinjaman Allah SWT....sampai masa.....semuanya akan ditinggalkan......



psstttt.......genap lima tahun arwah tinggalkan kami sekeluarga.....You're always the king and hero in my life.....ALWAYS......



No comments:

Post a Comment