Wednesday, August 26, 2009

Spontaneous Feeling

Korang pernah tak rasa tetiba cam nak larikan diri......duduk sensorang....jauh daripada semua yang ada di sekeliling kita........rasa cam u want to be free.........and taknak ada sesapa pun yang kacau atau ganggu life korang!!!!........pastu rasa cam segala macam dugaan dan ujian yang datang kepada kite selama ni sepertinya kita pernah buat kesalahan yang sangat besar sedangkan tidak pernah.........Kebiasaannya........korang rasa yang korang dah banyak sangat berkorban, memahami, bersabar dan bertolak ansur untuk orang lain malah berusaha untuk menjernihkan keadaan yang keruh sebab korang sendiri akan rasa segala tindak tanduk yang dilakukan elok atau tidak pada satu-satu masa yang tertentu. Itu sebab la, semakin umur meningkat, semakin matang pemikiran dalam menilai dan juga menangani sesuatu isu, masalah, manusia dan apa jua keadaan yang berlaku di hadapan kita.

Katakanlah..........ada orang yang lebih tua berbuat salah kepada kita.....Berbuat salah tahap yang memang terlalu !&?**&?? (just imagine kesalahan melampau yang korang sedang terpikir sekarang ni)..........Adakah korang akan biarkan je perbuatannye dengan bersabar sebab dia lebih tua dan kite perlu menghormati dan menerima baik-buruknya?.......atau adakah korang memang sukar untuk memaafkannye sebab korang rasa orang yang begini perlu diajar and tidak perlu diendahkan?

Kalau bab-bab pihak yang lebih tua daripada kita, bila ditanya kepada orang yang lebih arif, diaorang akan kata..........mereka yang lebih tua perlu dimaafkan......biarkan sahaja......kuatkan iman, kuatkan diri dengan bersabar.....berdosa besar jika kita bermusuh dan berdendam.....lagipun yang muda perlu lebih menghormati yang tua........oklah.....semua statement tu memang betul but cuba korang pikir.......korang memang cukup kuat ke untuk bersabar dengan kerenah orang lain yang telah menyakiti dan menghiris hati korang??? adakah kesalahan mereka boleh dimaafkan dengan sebegitu mudah tanpa ada sebarang pengajaran??? sampai bila korang boleh bertahan jika kepala sendiri dipijak-pijak bertahun-tahun tanpa ada sebarang kesalan mahupun simpati???.......Jika dilawan atau bergaduh, dikatakan kita ni kurang ajar dan biadap tapi jika berdiam diri, mereka rasa kita ni boleh dibuat apa sahaja and takda nilai dimata diaorang.

Korang pernah rasa tak????

So, what do you think???

What should you do actually???

What is your comments/opinions/suggestions???



No comments:

Post a Comment